Saturday 18 February 2017

PEKIDA MALAYSIA


Pertubuhan Kebajikan Dan Dakwah Islamiah Malaysia (PEKIDA MALAYSIA) telah diluluskan Pendaftaran Pada 10 Mei 1983 nombor pendaftaran 146/83 beralamat sekarang Ibu Pejabat Pekida Malaysia No 100 Lengkok Cempaka 1, Persiaran Amanjaya 08000 Sungai Petani Kedah Darul Aman.

Slogan Moto Pekida " Amar Makruf Nahi Mungkar"

Di dalam Al Quran Allah (سبحانه وتعالى) berfirman: 

وَلۡتَكُن مِّنكُمۡ أُمَّةٌ۬ يَدۡعُونَ إِلَى ٱلۡخَيۡرِ وَيَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَيَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنكَرِ‌ۚ وَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡمُفۡلِحُونَ 

"Dan hendaklah ada di kalangan kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah kemungkaran, merekalah orang-orang yang beruntung." (Ali Imran:3:104)

PEKIDA Malaysia adalah badan NGO Bebas tidak ada sebarang kaitan dengan mana mana parti politik. Pekida Malaysia menjadi tunjang utama NGO yang mempertahankan Agama Islam, Bangsa dan Negara.

Sesama ahli PEKIDA adalah keluarga air di cincang tidak akan putus.

Setiap Ahli PEKIDA mestilah mempunyai resit bayar yuran yang sah.Kad Ahli mestilah bersama resit yuran yang sah.
Yuran tahunan hendaklah di perbaharui setiap tahun RM15.00 dan jika ada ahli Pekida tidak membayar yuran maka mereka bukan lagi ahli PEKIDA yang sah. ini termaktub dalam perlembagaan PEKIDA Malaysia.

Mana mana Ahli PEKIDA yang di jatuhi hukuman di atas kesalahan Jenayah oleh Mahkamah akan dilucutkan keahlian secara automatik

Mana man ahli PEKIDA yang di sahkan menyertai Pertubuhan lain "seumpama PEKIDA" akan dilucutkan keahlianya secara Automatik.

No comments:

Post a Comment